I. Podstawa prawna
Rada pedagogiczna działa na podstawie art. 69- 74 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe oraz Statutu przedszkola
§ 1 Postanowienia wstępne
§ 2 Skład i struktura Rady Pedagogicznej
1) Dyrektor jako przewodniczący
2) Nauczyciele jako członkowi
2. W zebraniach Rady Pedagogicznej lub w określonych punktach tych zebrań mogą uczestniczyć z głosem doradczym
zaproszone przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej osoby:
1) Doradca metodyczny,
2) Przedstawiciele poradni zdrowia, psychologiczno – pedagogicznej, terapeutycznej itp.
3) Przedstawiciele organizacji, stowarzyszeń lub fundacji zajmujących się dziećmi lub organizacji związkowych,
4) Przedstawiciele rodziców danej grupy dziecięcej lub Rady Rodziców,
5) Przedstawiciele organu prowadzącego przedszkole lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
6) Pracownicy administracji i obsługi placówki,
7) Inne osoby, jeżeli Rada Pedagogiczna uzna ich obecność za celową lub potrzebną
§ 3 Cele, zadania, kompetencje Rady Pedagogicznej
1) dbanie o jakość placówki poprzez : tworzenie koncepcji pracy pedagogicznej przedszkola, współdecydowanie kierunku
rozwoju oraz aktywny udział w ewaluacji działań podejmowanych w placówce,
2) wspomaganie rodziny w wychowywaniu dziecka i upowszechnianie wiedzy o rozwoju dziecka.
§ 4 Do podstawowych zadań Rady Pedagogicznej należy:
§ 5 Kompetencje Rady Pedagogicznej
1) Stanowiące
2) Opiniodawcze
2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) Zatwierdzanie planów pracy przedszkola,
2) Podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu, po zaopiniowaniu ich przez Rade
Rodziców
3) Ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
4) Podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy dzieci uczęszczających do przedszkola,
5) Ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ
sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola
6) Przygotowanie projektu statutu przedszkola albo jego zmian i przedstawienie do uchwalenia na radzie pedagogicznej,
3. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) Organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
2) Projekt planu finansowego,
3) Wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) Propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia
zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
5) Powierzenie stanowiska dyrektora ustalonemu przez organ prowadzący kandydatowi, jeżeli do konkursu nie zgłosi się
żaden kandydat lub nie wyłoni konkurs kandydata,
6) Odwołanie ze stanowiska dyrektora,
7) Ocenę pracy dyrektora
4. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora, lub innego stanowiska
kierowniczego.
§ 6 Zadania przewodniczącego Rady Pedagogicznej
Przewodniczący Rady Pedagogicznej jest zobowiązany do:
§ 7 Organizacja pracy Rady Pedagogicznej
§8 Tryb podejmowania uchwały
1) Zatwierdzenie zmian w statucie,
2) Ustalenie regulaminy rady pedagogicznej,
3) Zatwierdzenia eksperymentów pedagogicznych,
4) Zatwierdzenie planów przedszkola,
5) Ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
5. Dyrektor placówki wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu uchwały niezwłocznie
powiadamia się organ prowadzący przedszkole i organa sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór
pedagogiczny, w porozumieniu z organem prowadzącym, uchwala uchwałę w przypadku stwierdzenia jej niezgodności z prawem.
6. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
§ 9 Tryb i sposób wyrażania opinii
1) W drodze consensusu
2) W drodze kompromisu
3) W drodze głosowania większością głosów
4) W szczególnych przypadkach rada pedagogiczna ma prawo do powołania spośród swoich członków komisji do
opracowania projektu opinii.
3.Głosowanie tajne można zastosować przy zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w następujących sprawach:
1) Powierzenia stanowiska dyrektora ustalonemu przez organ prowadzący kandydatowi jeżeli nie wyłonił konkurs kandydata.
2) Występowanie do organu uprawnionego z umotywowanym wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.
3) Występowanie z wnioskiem do organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny
działalności placówki, jej dyrektora lub innego nauczyciela w niej zatrudnionego.
4) Wyłonienie przedstawiciela do zespołu oceniającego celem rozpatrzenia odwołania nauczyciela od ustalonej oceny pracy.
5) Wyłonienie przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora
4. Głosowanie jawne stosuje się przy zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w następujących sprawach:
1) Pracy dyrektora do dokonania oceny jego pracy.
2) Wniosek o indywidualny tok lub program nauki.
3) Organizacja pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkłada zajęć.
4) Projekt planu finansowego przedszkola.
5) Wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
6) Propozycję dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom odznaczeń, stałych prac i zajęć, na rzecz przedszkola, w ramach
wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych.
7) Zapraszanie przez dyrektora do udziału w zebraniach rady osób z głosem doradczym
5. O trybie głosowania w spawach nie ujętych powyżej każdorazowo decydują członkowie rady pedagogicznej obecni na zebraniu
rady.
§ 10 Tryb wyłaniania przedstawiciela rady pedagogicznej
§ 11
§ 12 Ramowy plan zebrań plenarnych rady pedagogicznej
1) Koniec sierpnia:Ramowa tematyka zebrania: opiniowanie zmian w organizacji pracy przedszkola, opiniowanie
przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć dodatkowych, przedstawienie nauczycielom sprawozdania i wniosków z
nadzoru pedagogicznego pełnionego przez dyrektora, stan przygotowania do nowego roku szkolnego, zapoznanie
nauczycieli ze zmianami w prawie oświatowym
2) Do 15 września: Ramowa tematyka: zatwierdzenie planu nadzoru pedagogicznego, zatwierdzenie rocznego planu
pracy, kalendarza imprez, opiniowanie wniosków o nagrody dyrektora i burmistrza
3) Listopad: Ramowa tematyka zebrania: rada szkoleniowa w zależności od wybranego tematu, wyłonienie wniosków
do dalszej pracy. Raport z diagnozy wstępnej 6 latków oraz obserwacji wstępnej w grupie młodszej, opiniowanie
planu finansowego przedszkola.
4) Styczeń/ luty: Ramowa tematyka zebrania: analiza pracy dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńczej w
poszczególnych oddziałach, przedstawienie ogólnych wniosków z pełnionego nadzoru pedagogicznego, ustalenie
wniosków do dalszej pracy
5) Kwiecień: Ramowa tematyka zebrania: rada szkoleniowa WDN, realizacja wniosków, opiniowanie organizacji pracy
placówki na nowy rok szkolny
6) Czerwiec/lipiec: Ramowa tematyka zebrania: podsumowanie rocznej pracy dydaktyczno- wychowawczo-
opiekuńczej, sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej, przedstawienie raportu z diagnozy końcowej, wnioski do pracy
2. Zebrania rady pedagogicznej mogą być zwoływane także w innych terminach na wniosek organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, organu prowadzącego, 1/3 członków rady pedagogicznej (zgłoszony pisemnie, z podpisami członków rady)
oraz z inicjatywy przewodniczącego rady pedagogicznej.
§ 13 Sposób dokumentowania działalności i posiedzeń Rady Pedagogicznej, struktura
protokołu
1) Opisaniu przebiegu zebrania Rady w formie elektronicznej, uzupełnienie- dołączenie do zapisu podjętych uchwał.
2) Wydrukowaniu i udostępnieniu treści protokołu do wglądu członkom Rady Pedagogicznej w gabinecie dyrektora
przedszkola.
3) Członkowie Rady Pedagogicznej mają prawo po przeczytaniu protokołu do zgłoszenia w formie pisemnej uwag i
poprawek zarówno do treści protokołu, jak i do treści uchwał.
4) Zatwierdzeniu protokołu na kolejnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
5) Podpisaniu każdej kolejnej ponumerowanej strony protokołu przez przewodniczącego Rady Pedagogicznej i osobę
piszącą protokół.
5. Zabezpieczenie zapisu elektronicznego protokołu rady pedagogicznej odbywa się następująco:
1) Na pierwszym posiedzeniem rady pedagogicznej jest posiedzenie plenarne rozpoczynające rok szkolny, temu posiedzeniu
nadany jest numer 1, oraz od tego posiedzenia zostają ponumerowane strony księgi protokółów na dany rok szkolny, z
zachowaniem numeracji ciągłej.
2) Protokół z każdego posiedzenia zostaje zaopatrzony w: nazwę każdego posiedzenia, datę, imię i nazwisko protokolanta,
imię i nazwisko przewodniczącego, imienny wykaz członków rady pedagogicznej, osoby zaproszone, wykaz osób
nieobecnych.
3) Każde zebranie Rady Pedagogicznej w danym roku szkolnym otrzymuje numerację zawierającą liczbę określającą
kolejność posiedzenia w danym roku szkolnym, począwszy od pierwszego posiedzenia oraz datę i roku szkolnego.
4) Wersja elektroniczna protokołu- przechowywana jest na trwałym nośniku oraz wersja wydrukowan, potwierdzona
podpisami protokolanta i przewodniczącego rady, złożonymi w miejscu, w którym został protokół zakończony oraz na
każdej stronie- są przechowywane w plastikowych koszulkach w segregatorze, znajdującym się u dyrektora przedszkola.
6. Za zabezpieczenie: trwałość protokołów Rady Pedagogicznej, bezpieczeństwa ich treści, bezpieczeństwa ich
przechowywania odpowiada dyrektor przedszkola.
7. Na wstępie segregatora umieszcza się „Rejestr protokołów zebrań Rady Pedagogicznej z roku szkolnego …”. Protokoły
z jednego roku szkolnego tworzą księgę protokółów, Księgę opatruje się klauzulą „Księga protokołów zebrań Rady
Pedagogicznej Miejskiego Przedszkola w Białej Piskiej odbytych w roku szkolnym…/…. Księga zawiera …
stron.
8.Księga protokółów powinna zostać zarchiwizowana w postaci elektronicznej na płycie CD/DVD w formacie uniemożliwiającym
powtórną edycje dokumentów. Płyta zawierająca protokoły i załączniki do nich jest dołączona do oprawionej ksiegi
protokołów po zakończeniu roku szkolnego.
9. Do protokółów dołącza się w postaci załączników: listy obecności, uchwały, raporty z diagnoz.
10. Dane dotyczące przebiegu pracy dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńczej, sprawozdania z diagnoz przedszkolnych
nauczycielki przygotowują w wersji elektronicznej i dostarczają protokolantowi na nośnikach magnetycznych lub drogą
elektroniczną.
11. Członkowie rady zobowiązani są do zapoznania się z treścią protokołu i pisemnego zgłoszenia poprawek przewodniczącemu
rady. Rada na następnym zebraniu decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych poprawek.
§ 13 Struktura protokołu zebrania plenarnego
§ 14 Udostępnianie Księgi protokołów
§ 15 Prawa i obowiązki członków rady
Członek Rady Pedagogicznej jest zobowiązany do:
§ 16
Członkowie rady mają prawo do:
§ 17 Postanowienia końcowe
W realizacji swych zadań rada współpracuje z funkcjonującymi w przedszkolu organami kolegialnymi rodziców.
§ 18
Traci moc Regulamin Rady Pedagogicznej z dnia 05.02.2008r.
§ 20
Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Uchwalono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 29.08.2014r. – Uchwała nr 1/2014/2015
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Miejskie Przedszkole w Białej Piskiej